http://hverdags-blogger.blogspot.no/

torsdag 12. januar 2017

Surdeigstarter

Du trenger:Mel (gjerne økologisk)
Vann









Nå vil jeg prøve meg på surdeigsbrød.  Er ikke så veldig glad i den gjæren vi kjøper.  Synes det er stor forskjell på smaken enn det var på 70-tallet.

Jeg bruker økologisk mel, siden annet mel er mer behandlet og kanskje "ødelagt".  Økologisk mel har flere sunne bakterier.

Jeg brukte:
200 gram økologisk sammalt mel grov (mer gjærsopper i skallene)
1 dl vann

Blandet med trevisp og hadde det i et glass med lokk.  Dette får stå ca. 3 dager.  Nå skal det etter oppskriften kommet en del bobler.  Da skal du ta av 2/3 deler av blandingen og mate resten med litt mer vann og mel.

Før det er gått en uke, skal det være kommet en del bobler.  Da fjerner du litt av blandingen og har i nytt mel og vann.  Nå skal jeg ha en starter som jeg kan beholde for alltid, bare jeg fjerner litt og har i litt.  Lite arbeid men koselig å ha på kjøkkenbenken.




I dag boblet den over.  Så nå bør jeg vel kjøpe et større glass. 

Skulle bake boller med barnebarna i dag.  Hadde alt utenom gjær.  Det jeg fjernet fra glasset, puttet jeg i bolledeigen.  Får se om det virker.  Hvis det ikke virker, baker vi muffins i stedet. 



Og så har jeg matet gjærblandingen min.

Det tok 24 timer før bolledeigen ble ferdig hevet, men det virket!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar