http://hverdags-blogger.blogspot.no/

fredag 1. juni 2018

Eplakake med rabarbra uten epler

I disse dager er rabarbraen ferdig moden.  Har veldig mye, så det er bare å finne på noe å lage av den.  Kan lage saft, men jeg er ikke glad i saft.  Dessuten er det for mye sukker i saft.  Kan jo finne på noe annet søtningsstoff, men jeg er ikke glad i saft.  Rabarbrapai fikk jeg smake av min svigerdatter Camilla.  Deilig.  Det kan jeg lage.  Men måtte finne på noe i full fart, så jeg fant frem oppskriften på eplekaken jeg har hatt i 40 år




Jeg skrellet noen rabarbra, skar dem i skiver og biter.  Strødde på noe sukker og lot dem ligge mens jeg laget røren til kaken.


Rører smør og sukker hvitt 

           125 g smør - 130 g sukker
2 egg

Tilsetter ett egg om gangen og rører kraftig

150 g hv.mel - 1 ts bakepulver 2 ss fløte

Dette tilsetter jeg vekselsvis



Smører en form som rommer 1 og en kvart liter, jeg brukte en silikonform som jeg ville prøve, og som var ny.  Hadde røren i og la rabarbraen jevnt over på toppen.  Strødde på kanel og sukker.  Vanligvis bruker jeg bare sukker, men jeg ville prøve litt kanel på.

30 minutt i ovnen på 175 grader.




Den ble så god, nammmm

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar