http://hverdags-blogger.blogspot.no/

torsdag 22. november 2018

Ølvott

 Jeg la opp 50 masker og strikket rundt i 20 cm.

 Delte arbeidet i to og strikket 25 masker glattstrikk 20 cm, blir litt stor for jeg skal tove lett. Hvis du ikke skal tove, måler du rundt brusboksen hvor mange cm det er. Kanskje rundt 15 cm.

 Når det er langt nok, masker jeg sammen med de andre 25 maskene som er på tråd og ikke er strikket.


 Blir pent og sømmen viser ikke.



 Nå plukker jeg opp masker rundt ene åpningen, jeg fikk 47 masker.


Nå skal foret strikkes, viser ikke, men blir mellom boksen og hånden din. Derfor det ikke blir kaldt å holde en kald boks cola, evt, noe annet.
 Strikkes ca 11-12 cm. Brett innlegget inn i votten slik at maskene kommer ut ved bunnen.





Plukk opp masker i bunnen, like mange som på toppen, 47 masker fikk jeg.  Strikk 1 maske fra hver åpning sammen og fortsett slik til det kun er en enkel åpning igjen.










 Strikk nå bunnen slik. Strikk 6 masker, 2 masker sammen, gjenta rundt hele omgangen. Neste omgang 5 masker og 2 sammen, Fortsett med en mindre for hver omgang og slutt med to sammen omgangen rundt. Fest trådene og votten er klar til bruk.

 Jeg tover lett i tørketrommel etter vask. Lett å følge med at votten ikke blir for mye tovet.



4 kommentarer:

  1. Super... veldig fine instruksjoner har du laget. Ølvott er vakker for
    julemarkeder. Her begynner 29. november til 24. desember og det er mange, alt ute i kulde.
    God adventstid for deg. Hilsen fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentar, ølvott er kjekt å strikke, trenger bare en (hehe). Kjekt å ha på hendene når du drikker f,eks, brus fra kald boks. God adventstid til deg også

      Slett
  2. ... selvfølgelig drikker vi gløgg ... på tysk Glühwein - den er ikke med rosiner og mandler, sannsynligvis fordi det er så mye å spise og søtsaker på julemarkeder

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er etter min smak, kan ha rosiner og mandler i gløggen, men jeg spiser det ikke

      Slett