http://hverdags-blogger.blogspot.no/

fredag 4. januar 2019

Nyttårstur til Paris

 Midt i romjulen reiste vi til Paris for å feire nytt år.  Det er alltid spennende å se hvordan andre land feirer nyttårsaften.  for 4 år siden var vi i København.



 Paris var pyntet med mye lys, figurer på bakken og lys i luften, helt vidunderlig.  Så stor som Paris er, hadde de likevel mye julepynt og lys som hang over gatene.  Ikke som i enkelte byer her i Norge hvor bare hovedgaten er pyntet.




 Her er vi på taket av triumfbuen.  Mye politi i gatene, men vi kan ikke merke noe bråk.  Paris har jo hatt mye demonstrasjoner i desember før jul, men nå er det rolig.





 Div tidligblomster som stemorsblomst og perleblomst blomstret i parken.

 Her er det kjente museumet hvor Mona Lisa henger.


 Så fikk vi oppleve bilbranner i Paris.  Ca 6 biler og en MC brant helt opp like i nærheten der vi bodde ved Eifeltårnet




 Kø til ett av museene.  Til orientering så bør en bestille billetter på forhånd.  Til Eifeltårnet til topps, er det en ventetid på en uke,  De andre plassene stod vi i kø fra en time til to-tre.  Alt ettersom hvor populært det er.  For å komme til topps i Triumfbuen, stod vi i kø ca. tre kvarter.


 Mye politi i gatene nyttårsaften.  300 tusen var det oppgitt at der var på champs elleysee.  Ikke fulle folk å se.  Alle aldersgrupper fantes i mengden.  Jeg trodde kanskje jeg ville få klaustrofobi, men det gikk bra.  Ingen dyttet og kvelden var bare behagelig.  5 min med raketter fra triumfbuen.  Hørte heller ingen smell før på kvelden, slik burde det være i Norge også.
Vi ble kroppsvisitert før vi kom inn på området.





 Besøkte Notre Dame.  Disse dagene i Paris har vi gått flere mil.  Denne siste dagen lot jeg meg friste til å ta sykkeltaxi tilbake til Eifeltårnet.  Her ble jeg også skikkelig lurt,  Turen kostet 20 euro, men siden samboeren ikke stod sammen med meg da jeg avtalte beløpet, måtte jeg betale x 2. Grovt regnet 400 kr for en sykkeltur på en-to km. Men turen var en opplevelse likevel,  Sykle med henger midt i gatene i Paris, jeg hadde ikke tørt å kjøre der engang.  Men bilistene i Frankrike er mye mer behagelig enn de vi treffer i Bergen.  Om noen stopper opp i rundkjørngen, kjører en bare rundt denne.  Det må bare oppleves.



Så fløy vi hjem igjen, vi så ikke noe annet enn skyer før vi kom over Rogaland,  Da var tåken blåst vekk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar