http://hverdags-blogger.blogspot.no/

søndag 22. mars 2020

Deilige grovbrød

I dag har jeg bakt brød, noe jeg har gjort fast de siste årene.  Jeg har en del melsorter jeg ikke tåler så godt også, og da er det greit og bake sine egne brød.



Jeg deler oppskriften min med dere:

Jeg bruker 1 liter kefir og en halv liter vann,  Dette varmer jeg til ca 37-39 grader.  Smelter ca. 30 gram melange i gryten først og varmer resten av det flytende i samme gryten.  Dette røres ut med en tredjedel av en pakke 50grams gjær, ca 16 gram.  Brødene hever seg like godt med lite gjær.

Måler opp ca, 1 kg hvetemel og 0.7 kg grovt sammalt hvetemel. blander dette inn med det våte.



Nå har jeg oppi ca, to teskjeer salt, noe ølgjær og blander godt.  Resten blander jeg i i passelige mengder.  Havregryn, chiafrø, linfrø, hvetekim og hvetekli.

Deilige brød kan jeg love.

Det som magen min blir urolig av er rug og hele korn.

Denne oppskriften blir 3 brød i 2- liter former.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar