http://hverdags-blogger.blogspot.no/

tirsdag 8. februar 2022

OL- lue 2022 oppskrift Pannebånd

 


Har strikket et pannebånd ganske likt denne ol-lua. Har strikket det i vevstrikk.

Jeg la opp 120 masker og strikket rundt.  Garnet jeg brukte var Silja (rødt og hvitt) og babygarn lys blått .  Begge fra Gjestal.  Pinne nr 3 og enkel tråd. Om du vil strikke hue, så er det bare til å fortsette med rødt eller lys blå ( jeg synes å huske at jeg har sett toppen i lys blått). Så feller du som vanlig hue.


Pannebåndet er 5 cm rødt, 2 cm. hvitt og 4 cm lysblått.  Jeg brukte farger jeg hadde i hylla.

Mønster på vevstrikk:  1. pinne (retten) : 1 rett, 1 maske løs av (stikk pinnen som om du skulle strikke 

                                                                   vrang, legg tråden fremfor masken og strikk 1 rett. Gjenta ut  

                                                                    pinnen, ( 1rett og en løs av).

                                     2. og 4. pinne rett når du strikker rundt og vrang når du strikker ferm og tilbake.

                                      3, pinne; 1 maske løs av og 1 rett , gjenta ut pinnen


Skift farve når du strikker rett  på hele pinnen, jeg gjorde det ikke før jeg nesten var ferdig,  Du ser forskjellen.







Strikket en hue i vevstrikk.  Denne er over 4 masker, mens pannebåndet var over 2 masker.  Dusken ble litt liten, men blir vel vant til den. 

Vevstrikk over 4 masker:  2 m r og 2 løs av med tråden foran.  Neste omgang rett. 3. pinne: 2 løs av, 2 rett.  4 pinne rett.  Gjenta disse 4 pinnene.

Strikket til huen var 21 cm og begynte da å felle.  2 r og 2 sammen omgangen rundt.  strikket så 3 omg og fellte 2 r og 2 sammen omg, rundt.  Strikket mønster helt opp til dusken, Det stemmer ikke, men viser ikke. Feller slik til det er ca. 40 masker igjen,  Feller da 1 rett og 2 sammen,  Omgangen etter strikker jeg 2 sammen 2 sammen omg, rundt, trekker tråden gjennom maskene og fester trådene.  Lager dusk og fester denne.


Ser at jeg glemte å skifte farge på pinnen med bare rett. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar