http://hverdags-blogger.blogspot.no/

torsdag 17. februar 2022

Påskelue

 Jeg har strikket en påskehue som ble litt liten til meg.  Grunnen er vel forskjellige garn og ingen oppskrift uten et kyllingmønster i Mariusoppskrift.

Det gule garnet er fra Viking garn, nydelig mykt.  Det heter norgesraggen.

Det hvite garnet er fra Dale garn, Freestyle, også nydelig mykt.

Det grå garnet er Alpakka (dobbel) fra Dale garn.  Også mykt.


Mål på luen er 40 cm i diameter.  Hue til meg selv må jeg legge opp 108 masker.  Mønsteret er delelig med 18 masker.




Broderte på øyne som jeg glemte å strikke  Ble litt feil med svart nebb, men det får gå for denne gangen.



Jeg la opp 90 masker på pinne nr. 3.  Strikket vrangbord 1 vridd rett og en vrang 3 cm. Skiftet til pinne 3,5.

Strikket da borden etter diagram



På huen jeg har strikket, må jeg forandre øyne og nebb.


Strikket til luen var 20 cm og begynte å felle.  Strikket 2 masker rett og 2 rett sammen.

Strikket to omgang uten å felle

Strikket en rett og 2 rett sammen

Strikket en omgang rettt uten å felle

Strikket 2 og 2 sammen

Strikket 2 og to sammen

Klippet av tråden og trakk denne gjennom resten av maskene, laget en dusk og sydde den på.


Strikket ny hue i full fart 18 masker mer,  Denne passet flott, øyne og nebb som det skal være, så nå kan påsken komme,




2 kommentarer:

  1. Wow. Så flott lue, denne må jeg prøve meg på. Takk for tips.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, har brukt huen mye selv om det er en stund til påske. Men vi har hatt flott påskevær. God påske.

      Slett